Strategi Pengusaha untuk Memenuhi Kebutuhan Keluarga di Masa Pandemi Covid-19
DOI:
https://doi.org/10.21776/jki.2024.03.1.25Keywords:
Strategy, Entrepreneurship, Family NeedsAbstract
The phenomenon behind this research is the dangerous virus Coronavirus Disease that triggers Large-Scale Social Restrictions (PSBB) to have a regressive impact on the people's economy, especially in the informal sector. The research aims to find out the strategies of cassava chip entrepreneurs in meeting family needs during the Covid-19 pandemic. The formulation of the problem, namely what is the strategy for cassava chip entrepreneurs during the Covid-19 pandemic to meet the needs of their families, so that they can survive to this day. The research methodology is a qualitative case study type located in Baratan Village, Patrang District, Jember Regency. Determination of informants using snowball totaling 5 people. Data collection techniques include non-participatory observation, semi-structured interviews, and documentation. The data analysis techniques are data collection, reduction, presentation, and temporary conclusion drawing with source triangulation as a data validity technique. The results showed that cassava chip entrepreneurs in Alun-Alun were able to increase sales quantity, economic stability, and be able to meet the needs of their families through the implementation of strategies that included promotion on social media by using WhatsApp, Facebook, the Gojek application, by registering products on the application, beautifying the storefront. selling, buying raw materials directly from farmers, as well as adding flavor variants of chip products.
Abstrak
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk meneliti pengaruh perceived risk dan Electronic Word of Mouth (E-WOM) terhadap keputusan pembelian dengan trust sebagai variabel mediasi dengan Dust La Stella sebagai objek penelitian. Data yang digunakan dalam penelitian ini adalah data primer yang berasal dari kuisioner yang dibagikan kepada masyarakat yang pernah melakukan pembelian produk Dust La Stella. Teknik analisis yang digunakan Partial Least Square – Structural Equation Model (PLS-SEM) pada 118 responden. Hasil analisis menunjukkan bahwa perceived risk berpengaruh negatif signifikan terhadap purchase decision. E-WOM berpengaruh positif dan signifikan terhadap purchase decision. Trust berpengaruh positif dan signifikan terhadap purchase decision. Perceived risk berpengaruh negatif signifikan terhadap trust. E-WOM berpengaruh positif signifikan terhadap trust. Namun, trust tidak mampu memediasi pengaruh E-WOM dan perceived risk terhadap purchase decision.
References
Assauri, Sofjan. (2010). Manajemen Pemasaran. Jakarta: Rajawali Press.
Arikunto, S. (2002). Metodologi Penelitian Suatu Pendekatan Proposal. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Badan Pusat Statistik Indonesia. (2021). Indikator Kesejahteraan Masyarakat Jember. Diakses pada tanggal 15 April pukul 20:30 dari https://jemberkab.bps.go.id/publication/2021/11/12/af2824a1938ee6babfd6220b/indikator-kesejahteraan-rakyat-kabupaten-jember-2020.html.
Bahri, Achmad. (2017). Strategi Peningkatan Kesejahteraan Dan Pemberdayaan Keluarga Pekerja Migran. Universitas Jember.
BKKBN. (2017). Keluarga Berencana Dan Kontrasepsi, Cetakan ke-5. Jakarta: Pustaka Sinar Harapan.
Bungin, Burhan. (2005). Metodologi Penelitian Kuantitatif Komunikasi, Ekonomi, dan Kebijakan Publik serta Ilmu-Ilmu Sosial Lainnya. Jakarta: Prenada Media.
Esterberg, Kristin G. (2002). Qualitative Methods in Social Research. New York: Mc. Graw Hill.
Faesal, Sanafiah. (2002). Dasar dan Teknik Penelitian Keilmuan Sosial. Surabaya: Usaha Nasional.
Fatoni, Abdurrahman. (2011). Metodologi Penelitian dan Teknik Penyusunan Skripsi. Jakarta: Rineka Cipta.
Garjito, Dany. (2014). Berani Berwirausaha. Yogyakarta: Akmal Publishing.
Gitosardjono, Sahid Sukamdani. (2013). Wirausaha Berbasis Islam & Kebudayaan. Jakarta: Pustaka Bisnis Indonesia.
Hanggana, Sri. (2006). Prinsip Dasar Akuntansi Biaya. Surakarta: Mediatama.
Harmonis, Ria. (2021). Efektifitas Home Industry Dalam Meningkatkan Pendapatan Keluarga Ditinjau Dari Produksi Islam. Bengkulu. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Bengkulu.
Irfanudin. (2020). Strategi Berbasis Online di Tengah Pandemi Corona Virus Disease 2019 Covid-19. Jurnal Dedikasi PKM UNPAM. Vol 1.
Kotler, P. & Armstrong, G. (2001). Prinsip-prinsip Pemasaran. Jilid 1. Edisi Kedelapan. Jakarta: Erlangga.
Madura, Jeff. (2001). Pengantar Bisnis Buku 1. Jakarta: Selemba Empat.
Manullang, M. (2013). Manajemen Sumber Daya Manusia. Bandung: Citra pustaka Media Perintis.
Moleong, Lexy J. (2007). Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.
Mursyid, M. (2014). Manajemen Pemasaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Nasution. (2003). Metode Penelitian Naturalistik Kualitatif. Bandung: Tarsito.
Rahma, S. (2018). Peran Pengusaha Mikro Terhadap Peningkatan Kesejahteraan Keluarga Di Kelurahan Samata Kecamatan Somba Opu Kabupaten Gowa. Skripsi. Makassar. Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.
Sugiyono. (2005). Metode Penelitian Kualitatif, R & D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suminto, Hari. (2002). Pemasaran Blak-Blakan. Batam: Interaksara..
Suyanto & Sutinah. (2005). Metode Penelitian Sosial Berbagai Alternatif Pendekatan. Yogyakarta: Pustaka.
Suryana. (2014). Kewirausahaan Kiat dan Proses Menuju Sukses. Jakarta: Salemba Empa
Syafi’i, Antonio. (2011). Bank Syariah dari Teori ke Praktek Cetakan 1. Jakarta: Gemal Sani
Taufik, M. (2005). Dinamika Pemasaran Jelajahi dan Rasakan. Jakarta: PT Raja Grafindo.
Tjiptono, Fandy. (2000). Strategi Pemasaran, Cetakan ke II. Yogyakarta: Andi Offset.
Tjiptono, Fandy. (2015). Strategi Pemasaran, Edisi 4. Yogyakarta: Andi Offset.
Tuten, Tracy. (2008). Advertising 2.0: Social Media Marketing in a Web 2.0 World. Greenwood Publishing Group.
Undang-undang Nomor 11 Tahun 2009 Tentang Kesejahteraan Sosial.
Undang-Undang Nomor 52 Tahun 2009 Tentang Perkembangan Kependudukan dan Pembangunan Keluarga.
Wahyudi, Sri Agustinus. (1996). Manajemen Strategi. Jakarta: Binarupa Aksara.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Kewirausahaan dan Inovasi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.